Winnaar Grote Poëzieprijs 2025
|
Paul Demets kijkt in zijn poëzie vaak naar de werkelijkheid via de beeldende en audiovisuele kunsten. Over het waarom en hoe zal hij het in zijn lezing hebben. Paul Demets is lector in KASK/School of Arts (Hogeschool Gent) en poëzierecensent voor onder meer De Standaard. Hij schrijft ook over beeldende kunst en over podiumkunsten. Samen met oud-studenten van KASK Gent maakte hij verschillende poëziefilms, die voor internationale festivals geselecteerd werden. |
![]() |
Hij publiceerde twaalf poëziebundels, die bekroond werden met de Prijs voor Letterkunde van de Provincie Oost-Vlaanderen, de Herman de Coninckprijs, de Jan Campertprijs, de Paul Snoekprijs en in het voorjaar van 2025 De Grote Poëzieprijs voor De schaamsoort (Poëziecentrum, 2024). Zijn recentste bundel bij De Bezige Bij is De bijendans (2022). Begin oktober verschijnt zijn bundel Moederkoren bij Poëziecentrum.
![]() |
![]() |
Halverwege de jaren tachtig van vorige eeuw zag Paul Demets de film Tout une nuit (1982) van Chantal Akerman. De elkaar in snel tempo opvolgende scènes met verschillende personages in de grootstad deden hem in zijn verbeelding in Brussel leven. Het was ook het begin van zijn fascinatie voor het werk van Akerman: hoe ze door intuïtieve kadrering en een speelse omgang met kleur, klank en ritme thema’s als hoe het is om een vrouw te zijn, de moeder-dochterrelatie, het mannelijke en het vrouwelijke, tijd en traagheid, eenzaamheid, vervreemding en racisme aan bod brengt. |
Akermans werk vormt in zijn bundel Moederkoren het projectiescherm waarop hij zichzelf en zijn ervaring van de huidige realiteit projecteert.




